Вчитель - логопед

ЧЕК-ЛИСТ ДЛЯ ЕФЕКТИВНОГО ПРОВЕДЕННЯ АРТИКУЛЯЦІЙНОЇ ГІМНАСТИКИ

 

Артикуляційна гімнастика займає одне з провідних місць в подоланні мовленнєвих порушень у дітей. Логопеди знають, що важливо при проведенні занять дотримуватися ряду рекомендацій, які допоможуть підвищити ефективність виконання артикуляційних вправ: 

 

✅ Регулярність занять, щоб необхідні навички формувалися і закріплювалися швидше. Найкраще проводити гімнастику органів артикуляції щодня через 1-2 години після прийому їжі. 

 

✅ Ігрова форма занять. Це особливо актуально у  ранньому та дошкільному віці, адже  дитина не усвідомлює важливість гімнастики, тому потрібно її зацікавити цим процесом. Можна використовувати іграшки або роздрукувати барвисті картинки, які зроблять заняття ще цікавішим. 

 

✅ Часові обмеження. Важливо проводити артикуляційну гімнастику не більше 10 хвилин. При цьому не потрібно намагатися виконувати багато вправ - на перших порах досить 2-3 за одне заняття. 

 

✅ Повторення для закріплення. Кожну вправу потрібно повторювати не менше 5 разів. При цьому потрібно стежити за якістю - якщо вона погіршилася, то цілком ймовірно, що дитина втомилася. 

 

✅ Тривалість. При проведенні статичних вправ потрібно дотримуватися певної тривалості однієї артикуляційної пози - близько 7-10 секунд. 

 

✅ Дзеркало. Дитина не бачить свого обличчя, тому заняття краще проводити перед великим дзеркалом для зорового контролю за рухами. 

 

✅ Наслідування. Заняття припускають, що дорослий спочатку сам показує, як виконувати ту чи іншу вправу. Далі він контролює виконання з боку малюка. 

 

✅ Допомога. Якщо малюк не справляється з вправою, то йому потрібно допомагати. Рухи можна коригувати за допомогою ложки, ручки або іншого чистого предмета. 

 

✅ Принцип «від простого до складного». Роботу потрібно будувати від простого до складного, щоб у дитини поступово формувалися потрібні навички.

 

✅ Заохочення і похвала. Пам’ятайте про те, що діти в ранньому та дошкільному віці дуже чуйні на похвалу. Не соромтеся виражати свої емоції, підбадьорювати та хвалити дитину за правильне виконання занять. 

 

Постійні тренування допоможуть зміцнити органи мовленнєвого апарату в будь-якому віці. Звичайно, роботу краще починати в ранньому віці, коли дитина ще не пішла до школи. Заняття дозволяють зробити мовлення чітким, чистим і ритмічним, а для дітей з порушеннями звуковимови така гімнастика і зовсім є необхідністю.


Батькам на замітку!"Коротко про головне"

При "мовленні" пам'ятаємо:

 1. Користуватися ясними, зрозумілими словами, які є у пасиві в дитини (слова необхідні  у житті і спілкуванні, повсякденно-побутові лексичні одиниці) 

2. Говорити повільно, акцентовано, розділяти слова 

3.Кількість предметів, що пред'являються дитині-вік+2 

4.Приймати всі мовні реакції дитини (звукові комплекси, звуконаслідування, квазислова, аморфні та автономні слова), а у відповідь даємо правильне, яке "осяде" в пасиві

 5. Без багаторазових пред'явлень слово не "сяде" в "лексичну решітку" (10-12 разів) Даємо слово, а потім повертаємося до нього багаторазово

6.Не обмежуємося предметним словником. Поповнюємо дієсловами, простими прикметниками (великий, маленький, добрий, злий ...) 

7.З кожним предметом обов'язково закладаємо дію

 8.Без пасиву немає активу !!!!!!

9.І пам'ятаємо, "запускаємо мовлення" у спільній предметно-практичній діяльності!

 Розширюємо зону використання дієслів

Дієслова для "запуску" мовлення мають бути продуманими!

 Тут важливо пам'ятати:

 1. Для поняття частотності дієслова 

2. Про просту складову структуру слова 

Дитина засвоює ті дієслова, які чує день у день, але запам'ятовує і називає ті дії, що вона безпосередньо робить. Дитині, що не говорить, необхідно запам'ятати і закріпити приблизно 20 дієслів, щоб вона почала комбінувати їх у фразу (почала говорити). 

Всі дієслова засвояться самі собою.

 Приблизний список дієслів:

Дай, хочу, бачу, чую, несу, везу, мию, їм, їду, качу,йду

Результати дистанційної роботи вчителя - логопеда